Wendy van den Nouland

Medewerker praktijkgroep Transport en Logistiek

 

Het is september en het hoogseizoen op de Nederlandse wateren is alweer voorbij als wij met onze gehuurde lemmeraak bij de Lorentzsluizen tussen de Waddenzee en het IJsselmeer liggen te wachten.

Na twee dagen op het wad zijn we op weg naar de haven van Makkum, waar de jaarlijkse Van Traa-cursus “maritiem recht in de praktijk” alweer ten einde zal komen. Terwijl we de zeilen opdoeken springt onze kapitein (tevens stuurman, cursusleider en deskundige op het gebied van alles wat vaart, drijft of noodlottig op de bodem is geëindigd) plotseling naar het roer en zet de motor vol in zijn achteruit. Een kleiner jachtje is dichtbij gedraaid en ligt ineens op ramkoers. Het komt snel op onze bakboordzijde af, maar gelukkig gaan wij net hard genoeg achteruit. Het bootje vaart rakelings aan ons voorbij. We willen de schipper nog naroepen dat hij bijna een boot vol advocaten heeft aangevaren en of hij onze visitekaartjes wil, maar we laten het er maar bij.

Deze nog net niet letterlijke ervaring met het “natte recht” bewijst maar weer eens dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Dat geldt voor ieder van ons in het dagelijks leven, maar net zo goed voor professionele partijen. Hoe goed werkzaamheden ook zijn georganiseerd, er kan altijd iets mis gaan. Dat leidt ertoe dat wij als transport- en verzekeringsadvocaten een bonte verzameling aan bijzondere gebeurtenissen op ons bureau krijgen. Een greep uit mijn recente zaken: de truck die midden op de snelweg in brand vloog en de trailer met lading en al liet smelten, het kleine lampje dat brak boven een laadruim vol olie waardoor de hele zending van tienduizenden liters moest worden gereconditioneerd, de zeecontainer die na het afleveren van de lading leeg terug moest maar plotseling vol bleek te zitten met asbest, en mijn persoonlijke favoriet: de terminalmedewerker die tijdens het shunten zó hard moest niezen dat hij niet één maar gelijk drie gloednieuwe net geïmporteerde auto’s uit “het duurdere segment” aanreed.

Natuurlijk valt er nog veel meer te zeggen over (transport)schades, maar ook over diefstallen, douaneclaims, de wisselwerking tussen privaat- en publiekrecht (denk aan het vervoer van gevaarlijke stoffen, voedselveiligheid, rij- en rusttijden, etc.), internationaal en Europees recht en vele andere aspecten van vervoer en logistiek. Wil je hier meer over weten, dan is een student-stage of advocaat-stage misschien iets voor jou.

©2024 Van Traa advocaten N.v. Alle rechten voorbehouden